Drodzy rodzice, biorąc pod uwagę obecną sytuację, kiedy młodsi i starsi uczniowie w domu, pod Waszym okiem, realizować będą szkolne obowiązki, udostępniamy Państwu kilka wskazówek, jak usprawnić pracę dziecka podczas wykonywania zadań związanych z pisaniem:

  • zwróć uwagę na wysokość blatu, przy którym dziecko pracuje – stopy powinny stabilnie opierać się o podłogę, kolana zgięte pod kątem prostym, blat na wysokości trzech palców poniżej mostka;
  • dziecko powinno siedzieć prosto, miednica nie może być odgięta w żadną stronę, a nogi nie mogą być podwinięte pod krzesło lub wyprostowane; nie wolno też dopuszczać, żeby dziecko siedziało na którejś z nóg;
  • wyprostowane plecy, proste barki, obie ręce na biurku – ważna jest współpraca także lewej ręki (prawej u dziecka leworęcznego), która ma podtrzymywać kartkę/zeszyt uniemożliwiając jego przesuwanie się podczas pisania;
  • właściwy, płynny ruch ręki piszącej możliwy jest tylko wtedy, gdy pracują barki i łokieć – sam nadgarstek i palce to za mało na wysiłek potrzebny do pisania;
  • szczególnie u młodszych dzieci, o niedojrzałym jeszcze układzie kostno – stawowym, szlaczki i inne ćwiczenia wykonywane w niewłaściwej pozycji całego tułowia prowadzą do nadmiernego nacisku na kartkę, szybkiego zmęczenia, bolesności ręki i w konsekwencji niechęci do wykonywania czynności związanych z pisaniem;
  • zwinięta, „skulona” klatka piersiowa to także płytszy oddech i słabsze dotlenienie mózgu, dlatego pozycja rozleniwiająca, podpieranie lub kładzenie głowy nie sprzyja pracy umysłowej;
  • jeżeli dziecko szybko męczy się podczas pracy przy biurku, nadmiernie się „pokłada”, należy ograniczyć te zajęcia i zadbać o wzmocnienie mięśni potrzebnych do sprawnej pracy rąk – pomocne okazuje się mycie okien, mopowanie, odkurzanie, zabawy w „podaj cegłę”, w wiosłowanie, w taczkę, czołganie się na kocu;
  • zadbajmy też o właściwy chwyt oraz dobrej jakości przybory do pisania; dla młodszych dzieci grube, trójkątne kredki i ołówek; można stosować specjalne nakładki; nie należy dopuszczać, by dziecko pisało ołówkiem źle zatemperowanym lub za krótkim, zrezygnujmy także z ozdobnych długopisów, szczególnie tych zakończonych luźno zwisającymi ozdóbkami😊

Pamiętajmy, że właściwe nawyki, wypracowane we wczesnym okresie, pomogą naszym dzieciom uniknąć kłopotów związanych z zaburzeniami rozwoju umiejętności pisania (dysgrafia). Dziecko, które pisze płynnie i sprawnie  lepiej radzi sobie z notowaniem podczas lekcji, nie ma trudności podczas sprawdzianów. Szybkie pisanie potrzebne jest też do zapisywania obliczeń w trakcie wykonywania zadań matematycznych.

Opracowała:
Dagmara Wolny
pedagog