Dzieci z dysleksją rozwojową czytają wolno i w nierównym tempie, co powoduje że szybko odczuwają zmęczenie, znudzenie, tracą koncentrację. W pewnej chwili przestają rozumieć tekst. Osoba, która czyta szybko – jest bardziej skoncentrowana; rozumie tekst o 30 – 40 % lepiej.
Oto kilka praktycznych technik do wykorzystania, aby lepiej rozumieć czytany tekst.
- Ważne jest nakierowanie motywacji na czytanie w określonym celu, np. poprzez zapoznanie się najpierw z pytaniami pod tekstem w podręczniku do przyrody, historii, itp. Następnie czytamy tekst z ukierunkowaniem uwagi na znalezienie odpowiedzi na te konkretne pytania.
- Pomocne jest również podkreślanie ważnych informacji, w tekście, np. kolorowymi zakreślaczami (nie zawsze jest to możliwe w podręczniku), można wtedy od razu w trakcie czytania zapisać ważne informacje w formie haseł.
- Aby dobrze zrozumieć sens tekstu, np. z przyrody,, trzeba opanować słownictwo specjalistyczne. Podczas czytania konieczne jest wyjaśnienie znaczenia niezrozumiałych wyrazów poprzez skorzystanie ze słownika, np. w Internecie.
- Ciekawym sposobem na czytanie ze zrozumieniem (nieco trudniejszym i wymagającym wprawy) jest sporządzanie mapy myśli w trakcie czytania. Najpierw jednak należałoby zapoznać się z techniką “mapy myśli”. Jest to bardzo prosta metoda rysunkowa porządkująca najważniejsze informacje. To tak, jakby opisywać za pomocą kolejnych schematycznych rysunków (często piktogramów) drogę dochodzenia do celu.
- Czytanie tekstu literackiego wymaga dość dużo wysiłku ze względu na zawarte w nim środki stylistyczne (metafory, porównania, epitety, itd.). Pomocne może okazać się wtedy sporządzanie planu, schematu podczas czytania kolejnych rozdziałów.
- Jeden ze sposobów na przygotowanie się do charakterystyki bohaterów polega na wpisywaniu najważniejszych informacji o kolejnych osobach, np. do tabeli.
- Kiedy zdecydujesz się na prowadzenie na bieżąco notatek podczas czytania, bo taki sposób odpowiada Ci najbardziej, pamiętaj aby zanotować stronę w książce, co pozwoli na szybkie odszukanie danej treści.
- Po przeczytaniu lektury, warto zastanowić się, jak jest główna myśl, o co chodzi autorowi w tej książce.
Technika pięciu kroków - zbiera w sposób uporządkowany powyższe informacje.
KROK 1
Przejrzyj najpierw pobieżnie lekturę, np. spis treści, tytuły rozdziałów, ilustracje, streszczenie zamieszczone na końcu. W tekście w podręczniku z przyrody, czy historii, zwróć uwagę na ilustracje, mapy, pogrubione lub podkreślone słowa.
KROK 2
Postaw pytania do tekstu lub przeczytaj treść pytań zamieszczonych pod tekstem w podręczniku. Jeśli masz trudność z postawieniem pytań dotyczących celu czytania lektury, być może znajdziesz je w zeszycie ćwiczeń, w materiałach zawartych na stronach www.
KROK 3
Staraj się czytać jak najbardziej aktywnie. Wyjaśniaj niezrozumiałe wyrazy. Najważniejsze informacje notuj na małych kartkach samoprzylepnych, zakładkach indeksujących (jedno słowo) i przyklejaj je na odpowiednich stronach. W trakcie właściwego czytania zrób sobie co jakiś czas kilka sekund przerwy, aby panować nad zmęczeniem.
KROK 4
Po przeczytaniu fragmentu tekstu (akapitu, rozdziału-w zależności od obszerności tekstu), opowiedz treść własnymi słowami. Możesz skorzystać z przyklejonych wcześniej kartek. Powtórzenie treści możesz wykonać “w myśli” lub na głos.
KROK 5
Po przeczytaniu całego tekstu w podręczniku, czy też całej lektury-wróć do pytań początkowych, tych zagadnień na które trzeba było znaleźć odpowiedzi. Być może potrzebujesz jeszcze raz przeczytać tekst lub jego fragmenty, aby dobrze przygotować odpowiedzi na pytania.
Opracowała:
Urszula Rodzik
pedagog