Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:
- dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr,
- niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
- nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie
w szczegóły, - trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.
Istnieje wiele ćwiczeń, które można wykonywać w domu. Na pewno wielu rodziców posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.
Oto kilka przykładów ćwiczeń:
szukanie różnic między dwoma podobnymi obrazkami, które różnią się kilkoma szczegółami;
- układanie obrazka z pociętych części, układanie puzzli;
- segregowanie figur ze względu na ich wielkość, kolor, kształt ;
- dobieranie par jednakowych obrazków, np. gra Memory;
- uzupełnianie niekompletnych figur;
- wypełnianie konturów (kredką, farbą, mazakiem);
- rysowanie demonstrowanych przedmiotów, np. domku, drzewa;
- układanie według podanego wzoru patyczków (kredek), klocków, wyciętych figur geometrycznych;
- zapamiętywanie pokazywanych przedmiotów – pokazujemy dziecku kilka przedmiotów, dziecko zapamiętuje je, a po zasłonięciu stara się wymienić je w odpowiedniej kolejności lub po prostu wymienić wszystkie (kolejność nie ma znaczenia);
- układanie historyjek obrazkowych z rozsypanych obrazków wg kolejności zdarzeń;
- formowanie literek z patyczków, drutu, modeliny lub plasteliny (szczególnie tych, które dziecko słabo zapamiętuje);
- wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie;
- znajdowanie liter o podobnym obrazie graficznym (np. znajdź literę „u” w szeregu liter : u n m w u m r p );
- wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „m” ;
- uzupełnianie brakujących liter w wyrazach;
- wyszukiwanie wyrazów, sylab;
- układanie rozsypanek wyrazowych;
- na kartce papieru można narysować kilka konturów (przedmiotów, zwierząt, ludzi, roślin), a dziecko musi odgadnąć jakie przedmioty widzi
- różnego rodzaju domina (obrazkowe, literowe);
- obrysowywanie po śladzie, kalkowanie;
Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.
Opracowała:
Beata Świętorecka
pedagog