Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
Obszar gotowości |
Przejawy gotowości dziecka |
Gotowość poznawcza |
|
Gotowość emocjonalna |
|
Gotowość społeczna |
|
Gotowość moralna |
|
Samoświadomość |
|
Postawa względem szkoły i uczenia się |
|
Warto „popracować” z dzieckiem, by lepiej przygotować je do szkoły:
W zakresie rozwoju motoryki dużej: dziecko powinno jak najwięcej się poruszać, należy pozwolić mu biegać, skakać, jeździć na rowerze, hulajnodze. Należy zachęcać dziecko do aktywności na placu zabaw, szczególnie na drabinkach, torach przeszkód. Warto chodzić z dzieckiem na plażę, konstruować budowle z piasku.
W zakresie motoryki małej: warto zachęcać dziecko do rysowania, malowania, lepienia z plasteliny i modeliny, kolorowania obrazków. Dobrze, gdy dziecko poćwiczy wycinanie nożyczkami – po śladzie i dowolnie.
W zakresie samodzielności w działaniu: należy dziecko zachęcać do samodzielnego rozbierania i ubierania się, mycia, wycierania i wykonywania innych czynności samoobsługowych – należy na nie przeznaczyć więcej czasu. Należy ćwiczyć wiązanie butów. Warto wyznaczyć dziecku w domu jakiś systematyczny obowiązek do wykonywania np. sprawdzania, czy piesek ma wodę albo wieczorem układania butów w przedpokoju. Plecak do przedszkola także dziecko już samo powinno pakować, rodzic tylko nadzoruje i podaje dziecku odpowiednie rzeczy.
W zakresie rozwoju społecznego i emocjonalnego: warto z dzieckiem grać w gry np. planszowe lub w karty, ale „uczciwie” – w ten sposób dziecko uczy się postępować zgodnie z regułami, a także przegrywać i okazywać związane z tym emocje negatywne w sposób społecznie przyjęty. Warto ćwiczyć rozstawanie się z dzieckiem poza domem – wartościowe są odwiedziny u kolegi lub koleżanki w domu (ale pozostanie tam bez rodziców), samodzielne zanocowanie u cioci. Dziecko powinno bawić się w wolnym czasie nie tylko z dorosłymi i w sposób kierowany np. chodzić na lekcje tenisa, ale także bawić się swobodnie na dworze z rówieśnikami.
W zakresie słuchania i mówienia: należy regularnie dziecku czytać bajki, opowiadania (np. przed snem), ale warto także rozmawiać z dzieckiem o przygodach ich bohaterów. Także warto pytać, czy podobała mu się bajka, którą właśnie oglądał w telewizji i dlaczego. Dziecku należy cierpliwie odpowiadać na zadawane przez niego pytania. Można z dzieckiem bawić się w tzw. gry słowne: w rymy, zagadki – co usprawnia pracę słuchową, ważną w nauce czytania.
Swobodna zabawa: warto proponować dziecku zabawy indywidualne o charakterze edukacyjnym, np. budowanie z klocków, układanie puzzli (wg wzoru i w sposób dowolny). Zachęcać do oglądania obrazków w książkach. Zabawy te doskonalą koncentrację, koordynację wzrokowo –ruchową, usprawniają pracę wzrokową.
W zakresie nauki czytania i pisania: pracujemy tylko pod kierunkiem nauczyciela: głoskowanie wyrazów i dzielenie ich na sylaby, wypełnianie „kart ćwiczeń” z zadaniami grafoliterowymi, liczymy różne przedmioty, odpowiadamy dziecku na pytanie: Co tu jest napisane? Jaka to litera?
opracowała:
Monika Gołubiew – Konieczna
psycholog