Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów sieci.
Dzisiaj młodzież, a także dzieci charakteryzują się umiejętnością i biegłością w korzystaniu z urządzeń elektronicznych. Urządzenia te najczęściej mają dostęp do Internetu, mediów społecznościowych. Tworzą one wirtualny świat, w którym często człowiek spędza tyle czasu co w świecie realnym. Współczesne dzieci i młodzież przejawiają znajomość zasad funkcjonowania mediów społecznościowych, ale czy umiejętnie je wykorzystują?
Bycie aktywnym w świecie wirtualnym oraz sprawne poruszanie się w nim są bardzo modne. Media są obecne w życiu codziennym, wpływają na zachowanie, kształtują postawy i opinie użytkowników. Młodzież nie wyobraża sobie życia bez dostępu do Internetu. Stwarza on wiele możliwości edukacyjnych, rozwojowych, poszerzających zainteresowania oraz wiedzę o świecie. Może być także ucieczką od problemów, sposobem na relaks i odpoczynek oraz umożliwia stały kontakt z rówieśnikami. Korzystanie z mediów jest dzisiaj nieodłączną częścią funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Pozwala na wiele udogodnień, przynosi korzyści, ale może być także źródłem wielu niebezpieczeństw i negatywnych treści. Dzieci i młodzież należy przygotować do świadomego, krytycznego, odpowiedzialnego i selektywnego korzystania z mediów oraz uczyć rozpoznawania zagrożeń, niebezpieczeństw czyhających w sieci.
Zachęcamy rodziców, nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów i innych specjalistów do zapoznania się z darmowymi materiałami, poradnikami oraz ulotkami dotyczącymi bezpieczeństwa w Internecie dzieci i młodzieży:
www.edukacja.fdds.pl - materiały do pobrania - dostępne są bezpłatne materiały, m.in:
- „10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci”- podstawowe porady dla rodziców dotyczące bezpieczeństwa dzieci w Internecie, obejmujące m.in. kontakty z obcymi osobami w sieci, udostępnianie prywatnych danych, nielegalne treści.
- „Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów”- kompendium przygotowane przez ekspertów z Polskiego Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundacja Dzieci Niczyje), dotyczące zróżnicowanych aspektów bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie
- „Bezpieczne media. Poradnik dla rodziców”- broszura informacyjna poświęcona bezpieczeństwu dzieci i młodzieży korzystających z mediów elektronicznych, przygotowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Fundację Orange.
- „Chroń dziecko w sieci”- broszura dostarcza rodzicom dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych informacji o konkretnych zasadach i narzędziach, które ograniczą ryzyko kontaktu dzieci z nieodpowiednimi treściami online.
- „Dbaj o fejs”- Przewodnik przeznaczony dla użytkowników serwisu społecznościowego Facebook, dotyczący podstawowych zasad zachowania prywatności i wykorzystywanych w tym celu ustawień.
- „Do the check”- porady dotyczące zasad zachowania prywatności w portalach społecznościowych.
- „Dziecko w sieci. Zapobieganie wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w Internecie”- broszura dotycząca problemu uwodzenia dzieci w internecie oraz ochrony prawnej dzieci przed wykorzystaneim seksualnym w Internecie, uwzględniająca nowelizację kodeksu karnego (2010).
- „Jak reagować na problem nadmiernego korzystania z Iinternetu przez dzieci i młodzież. Poradnik dla szkół”- publikacja zawiera informacje i narzędzia niezbędne do konfrontacji z problemem nadużywania Internetu wśród młodzieży.
- Magazyn Sieciaki.pl -pakiet edukacyjny zawierający zadania dotyczące Internetu i zasad bezpieczeństwa online (uczniowie szkoły podstawowej).
- „Mama, tata, tablet”- materiały edukacyjne dla rodziców dzieci w wieku 0-2.
- „Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież”- dla rodziców i nauczycieli.
- Prezentacje multimedialne dla nauczycieli, pedagogów, psychologów i innych specjalistów : „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie”, „Nadużywanie Internetu przez dzieci i młodzież”.
- A także wiele innych przydatnych filmów, broszur, pomysłów, które można wykorzystać w pracy edukacyjnej i wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
Opracowanie:
Maria Pachulczak – psycholog
Michalina Płotka - psycholog